Λιμάνι Λεμεσού και περιμετρικός αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας μεταξύ 134 έργων μεταφορών της ΕΕ που μοιράζονται στήριξη ύψους €7 δισ.
22 Ιουλίου 2024

Λιμάνι Λεμεσού και περιμετρικός αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας μεταξύ 134 έργων μεταφορών της ΕΕ που μοιράζονται στήριξη ύψους €7 δισ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση διέθεσε €7 δισεκατομμύρια για τη στήριξη 134 έργων μεταφορών σε όλα τα κράτη μέλη στο πλαίσιο της διευκόλυνσης «Συνδέοντας την Ευρώπη». Μεταξύ αυτών τα €1,2 εκατ. προορίζονται για τη βελτίωση της ενεργειακής βιωσιμότητας του λιμανιού Λεμεσού και €10,5 εκατ. για την κατασκευή του περιμετρικού αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας.

Το 80% των χρημάτων διατίθενται σε έργα μεταφορών, γεγονός που συνάδει με τους κλιματικούς στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην αναβάθμιση των εσωτερικών πλωτών οδών, των θαλάσσιων διαδρομών και των σιδηροδρόμων στο πλαίσιο του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών επικεντρώνεται συνολικά το 83% των επενδύσεων.

Από τις 18 Ιουλίου ισχύει ο αναθεωρημένος κανόνας που διέπει την ανάπτυξη του δικτύου. Τα τρέχοντα αποτελέσματα είναι προσωρινά μέχρι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εκδώσει επίσημα τις αποφάσεις χρηματοδότησης, εν αναμονή της συναίνεσης των κρατών μελών.

Κυπριακά έργα

Το πρώτο εγκεκριμένο έργο στην Κύπρο αφορά τη διεξαγωγή μελετών για τη δημιουργία χερσαίας παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στο λιμάνι της Λεμεσού, με δικαιούχο την Αρχή Λιμένων Κύπρου, η οποία έλαβε €1.169.813. Το έργο αυτό αποσκοπεί στην ενίσχυση της βιωσιμότητας του λιμανιού με την παροχή περισσότερης ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία, μειώνοντας έτσι την ατμοσφαιρική ρύπανση.

Το δεύτερο έργο είναι η κατασκευή της φάσης Γ1 του περιμετρικού αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας, με προτεινόμενο ποσό €10.463.609 για το Υπουργείο Μεταφορών. Το έργο αυτό επικεντρώνεται στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε ένα κρίσιμο τμήμα του διευρωπαϊκού δικτύου.

Πρωτοβουλίες σε επίπεδο ΕΕ

Σε ευρύτερη κλίμακα, η χρηματοδότηση δίνει προτεραιότητα σε μεγάλα έργα για την ενίσχυση των διασυνοριακών σιδηροδρομικών συνδέσεων εντός του κεντρικού δικτύου ΔΕΔ-Μ, συμπεριλαμβανομένου του έργου Rail Baltica στις χώρες της Βαλτικής, της σύνδεσης Λυών-Τουρίνου μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας και της σήραγγας Fehmarnbelt που συνδέει τη Δανία με τη Γερμανία.

Επιπλέον, τα κονδύλια θα στηρίξουν την αναβάθμιση των υποδομών σε 20 θαλάσσιους λιμένες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων στην Ιρλανδία, την Ισπανία, τη Φινλανδία, τις Κάτω Χώρες, τη Γερμανία, τη Μάλτα, τη Λιθουανία, την Κροατία, την Ελλάδα και την Πολωνία. Οι αναβαθμίσεις αυτές θα διευκολύνουν την τροφοδοσία των πλοίων με ηλεκτρική ενέργεια από την ξηρά και θα υποστηρίξουν τη μεταφορά ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Περιλαμβάνονται επίσης βελτιώσεις στις υποδομές εσωτερικής ναυσιπλοΐας, όπως οι ποτάμιοι λιμένες.

Η ανάπτυξη συνεργατικών ευφυών συστημάτων μεταφορών και η δημιουργία νέων, ασφαλών χώρων στάθμευσης τόσο για τους ιδιώτες όσο και για τους επαγγελματίες οδηγούς αποτελούν τους κύριους στόχους για τις οδικές μεταφορές. Θα χρηματοδοτηθούν επίσης πρωτοβουλίες για τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας στο πλαίσιο της στρατηγικής για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό.

Τέλος, μια σειρά από έργα επιδιώκουν να επεκτείνουν τις δυνατότητες κατά μήκος των διαδρόμων αλληλεγγύης μεταξύ της ΕΕ και της Ουκρανίας, οι οποίοι δημιουργήθηκαν για να διευκολύνουν τις εισαγωγές και τις εξαγωγές μετά τη ρωσική εισβολή.

Από τις 408 αιτήσεις που υποβλήθηκαν μέχρι την καταληκτική ημερομηνία 18 Ιανουαρίου 2024, επιλέχθηκαν 134 έργα. Τα κεφάλαια που θα λάβει η ΕΕ θα χρησιμοποιηθούν για τη μερική υποστήριξη του συνολικού κόστους του έργου.